Kézműves superbike a jövőből
Ugyan hajlamosak vagyunk a nagy japán gyártók új modelljeit figyelni, de a világban Ázsián kívül is történnek érdekes dolgok: a brit Langen hivatalosan is bemutatta a Lightspeed végleges, sorozatgyártásra szánt változatát. A kis wigani manufaktúra új modellje mindössze 185 példányban készül, és ezzel minden esélye megvan arra, hogy 2026 egyik legexkluzívabb motorkerékpárja legyen.

A Lightspeed, vagyis a Fénysebesség, az alapító Chris Ratcliffe korábbi ígéretét követi: 185 lóerő, 185 kilogramm, 185 legyártandó darab. A gép szívét 1 190 köbcentis, folyadékhűtéses V2-es blokk adja – ez a Rotax fejlesztése, ugyanaz, amit a Buell is használ a félelmetesen gusztusos új Super Cruiser modellben. A modern elektronikát teljes egészében házon belül fejlesztették: kipörgésgátló, rajtautomata, tempomat és egykerekezés-gátló is megtalálható benne – mind olyan rendszerek, amelyek finoman szabályozzák, de nem fojtják meg a vezetési élményt.

A váz kézzel készített, nagy szilárdságú acél térhálós szerkezet, míg a burkolat karbonból készült. A futóművet Öhlins, a fékrendszert pedig a HEL Performance szállítja. Számos CNC-marású alumínium alkatrész is tesz az összhangért, minden részletében a manufakturális minőséget képviselve.
A papíron mért 1000 LE/tonna teljesítmény-tömeg arány lenyűgöző, de a Langen célja nem a végsebesség-hajszolás, hanem a vezethetőség és karakter megőrzése volt: a Lightspeed a sportmotorok agilitását kombinálja a hosszabb utak kényelmével. Formáját az 1960-as évek versenygépei ihlették, de a vonalvezetés kifejezetten kortárs: rövid, feszes, izmos arányok, elegáns részletmegoldásokkal. A gyártás a cég wigani üzemében zajlik, teljes mértékben kézi munkával. Minden vevő személyesen választhatja ki a fényezést, a felületeket és a díszítőelemeket. A rendelési hely 1000 fontos előleggel biztosítható, az első példányokat 2026 nyarán adják át.
A Langen története: brit kézműves gyökerek
A márka alapítója, Chris Ratcliffe motoros családban nőtt fel. Édesanyja Manchester első női motoros futára volt, édesapja pedig a Cotton és CCM cégeknél dolgozott – utóbbinál később ő maga is kulcsszerepet kapott.

A formatervezési és gépészmérnöki tanulmányok után a TVR sportautógyárban kezdte karrierjét, majd az olaj- és gáziparban szerzett tapasztalatot, mielőtt 2010-ben visszatért a kétkerekűek világába. A CCM-nél ő volt az első tervezőmérnök, meghatározó szerepe volt a GP450 Adventure és Spitfire modellek fejlesztésében. Ezek a motorok újrapozícionálták a törpe márkát, és megmutatták, hogy a kézzel készített brit motor még életképes koncepció.

Ezekből tapasztalatokból született meg a Langen Motorcycles, amelyet Ratcliffe 2018-ban alapított, saját házát eladva a projekt finanszírozásához. Az első szépség, a Two Stroke, rögtön reflektorfénybe került: egy ultrakönnyű, kézzel épített, kétütemű motor, amely a klasszikus formát a modern technikával ötvözte. A jövőből pedig már kaptunk egy ízelítőt: érkezik a 300 lóerős Langen LS12 Turbo is, vagyis a Lightspeed feltöltős változata, amely új dimenziót nyit a kézműves brit superbike-ok világában.
