Az 500-asok ásza - Honda CBR500R, 2014 -

 Honda úgy startolt el és kezdett élvezettel úszni a győzelemért az A2-kategória vizében, mint aki hosszú kihagyás után lekatinkázná a világot. A zseniális NC-kkel azonnal elkezdte hozni az aranyakat, de amikor azt várták, hogy a cég már kifullad, előkotorták a tartalékokat és a kéthengeres CB sorozattal besöpörtek plusz pár egy győzelmet.


Természetesen az R-betűs verzió is kellett a félliteresek közé: a 2013-ban megjelent CBR500R a középkategória egyik legmarkánsabbja lett. Ez az osztály évtizedekig a még értelmezhető nagymotorok szegmensét jelentette, de a kétezres évekkel, a piacot jellemző megalománia térnyerésével egyre kevesebb ilyesmi gép jelent meg. A Honda viszont néhány éve belátta, hogy szükség van reális közlekedési eszközökre, igaz, nem igáslovakat hoztak nekünk, hanem olyan gépeket, amelyben a praktikum mellett bizony a boogie is ott van.
A CB modellcsalád 48 lóerős, folyadékhűtésű kéthengeresekre épül: kiegyensúlyozó-tengellyel szerelt konstrukció, amelyben az erőátvitelről hatfokozatú váltó és láncos szekunder hajtás gondoskodik. A dizájn ugyan vérbő sportmotort ígér, de az 500R inkább egy sportos üléshelyzetű, jó szélvédelmű mindenes, amely nem az erejével, hanem a könnyű és finom kezelhetőségével hódít.
Előre állítható előfeszítésű, 41 milliméter szárvastagságú villát, hátra pedig öt fokozatban felkeményíthető Prolink központi rugót szereltek. Nem ez a futóműgyártás csúcsa, de az egyszerű, megbízható rendszert remekül behangolta a Honda mérnökcsapata – elég rágondolni az ívre, s már dől is bele lelkesen a 120 és 160 gumikkal szerelt ötszázas.


A tömegen sokat spóroltak – ugyan csak egy tárcsafék került előre, de az ABS-es, ereje és adagolhatósága meggyőző, nem kíván bonyolultabb rendszert az utca motorosa. A 785 milliméter magasságú nyereg, a kormány és a lábtartók elhelyezése ideális, nem kell csuklón támaszkodni, hosszabb távon is élvezhető az alacsony, épp, hogy négy liter fogyasztású gép. 
A kipufogó nem hangos, de jól belőtték, mély frekvenciákon kellemesen morog, kifejezetten férfias. A nyomatékcsúcs 43 Nm, amit 6500-as fordulaton ad le – nem eget rengető, de nem kell folyamatosan a váltót piszkálni motorozás közben. Háromezres fordulat fölött szépen megindul, örül a gáznak, ötezerig korrektül elficánkol. Efölött azonban előjön a sportos énje a CBR500R-nek, meglepő lelkesedéssel hálálkodik a plusz üzemanyagért.

 

Műszaki adatok

Motor: soros, kéthengeres, négyütemű, DOHC vezérléssel
Lökettérfogat: 471 cm3
Teljesítmény: 48 Le / 8600 ford.
Üzemanyagtartály: 17.1 L
Tömeg: 192kg
Ülésmagasság: 785mm

2019.12.10