Erőből nincs hiány - Kawasaki Z1000, 2010

Nincs könnyű helyzetben a Kawasaki: mivel a Z1000 a motortörténet egyik legcsodásabban ragyogó állócsillaga, vigyázni kell a névre. Jól meg kell gondolni, mit adnak ki ezen a néven – nem rontottak el semmit, a 2010-es modell karakteres, erős és remekül vezethető gép lett.


A váza öt darabból álló, öntött alumínium konstrukció – amellett, hogy sportos geometriát kölcsönöz a meztelen motornak, közel négy kilóval könnyebb, mint az elődé, miközben a torziós merevsége harminc százalékkal nőtt ahhoz képest. Méreteihez képest a Z1000 karcsú, ami nem véletlen, hisz a váz a ZX-10R-ből ismerős négyhengeres felett fut.

A szintén alu lengővilla kifejezetten mutatós konstrukció: az excenteres láncfeszítő nem csak a szemnek kellemes, de praktikus is – talán nem mi vagyunk az egyetlenek, akiknek a nyolcvanas évek versenymotorjait idézi fel a precízen kidolgozott megoldás.

A futóművön nem spóroltak a Kawánál: a részben állítható rugóstagot horizontálisan kapcsolták a vázhoz – a gyáriak ígérete szerint ez segít a megfelelő súlypont kialakításában, valamint helyet ad az ötletesen megrajzolt kipufogónak is. Az első kereket 41 milliméter szárvastagságú, fejreállított villa öleli – sportos, feszes, modern darab.

Az erőt senki nem hiányolja majd: a 136 lóerő versenypályára is elég, igaz, a mindennapokban leginkább a 110 Nm-es forgatónyomatékot szeretjük majd. A hétköznapi használatot támogatja a kiegyensúlyozó-tengellyel szerelt, simán járó motorblokk is – ha hozzáadjuk a remek testhelyzetet, látjuk, hogy az izmok és az extravagáns külső mögött milyen jó túrasportgép van.

Aranyos ötlet az állítható szögű műszerfal – nem óriási szerkezet, de minden lényeges infót megmutat. Személyes kedvencünk a precíz, kis erővel működtethető váltó. Ugye nem kell ecsetelni, milyen élmény is az, amikor az ív előtt kettőt visszagangolunk, majd a kanyar közepén odacsapunk a markolatnak, lőjön csak ki izomból a masina?

Mivel a Kawasaki a legkisebb japán gyártó, jól láthatóan ügyelnek a részletekre és a kidolgozásra. Itt sincs másként: az ívek és szögek játéka egy tökéletesen összerakott ezrest takar – radiális fékeivel, hangulatos színkombinációjával és összetéveszthetetlen fejidomával az egyéniséget keresők kedvence lehet a nagy Z.

 

Műszaki adatok

Motor: folyadékhűtésű, négyütemű, négyszelepes, négyhengeres soros motor, DOHC vezérléssel

Hengerűrtartalom: 1043 cm3

Furat x löket: 77 x 56 mm

Sűrítési arány: 11,8:1

Teljesítmény: 138 LE 9600/min-nál

Forgatónyomaték: 110 Nm 7800/min-nál

Üzemanyag-ellátás: befecskendezés 38mm-es torokátmérővel

Váz: alumínium hídváz

Futómű elöl: fordított teleszkópvilla, 41 mm-es belsőcső-átmérővel, állítható rugóelőfeszítés és csillapítás

Futómű hátul: alumínium lengővilla, központi rugóstag, állítható rugóelőfeszítés és húzófokozat

Rugóút elöl / hátul: 120/138 mm

Villaszög / utánfutás: 65,5°/103 mm

Tengelytáv: 1440 mm

Fék elöl: 300 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, négydugattyús féknyereg

Fék hátul: 250 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Hossz: 2095 mm

Szélesség: 805 mm

Magasság: 1085 mm

Ülésmagasság: 815 mm

Tanktérfogat: 15 l

Menetkész tömeg: 221 kg

2016.10.21