Fegyverrel az utcán - Yamaha R1, 2008 -

Ha egy mondattal intéznénk el a 2008-as Yamaha R1-et, azt mondanánk, piszok gyors és nagyon jó motor. Azonban biztosan nem elégedtek meg ennyivel, így meg is indokoljuk, miért ez a használt sportmotorok piacának egyik jolly jokere.

A nagy teljesítményű pályagépeket sosem arra tervezték, hogy lassan tötymörögjenek, így alacsony fordulaton a legtöbb eléggé magatehetetlen volt – az első ezres, amelyiknél ezt sikerrel küszöbölték ki, ez az R1: speciálisan hangolt befecskendezést kapott, amit kiegészítettek szervomotorral változtatható hosszú szívótorkokkal. Ha hosszabbak, lent javul a teljesítménye, ha rövidebbek, forgatva lesz igazán fickós.

A korábbi változathoz képest áttervezték az égésteret: az öt szelep a múlté, a négy-négy 24 fokban áll, míg a kompresszió 12,7:1. Aki úgy tippel, hogy bőven van erő a motorban, nem téved: 180 lóerőt ad le 12500-as fordulaton. 

A 2007-es modellfrissítéskor teljesen új kipufogórendszert alakítottak ki, amelybe tudományos, a számítógéppel összekötött katalizátort is beépítettek. Hogy a kanyarok előtti gyors visszaváltások ne csóválják meg a gép (vagy a vezető) fenekét, csúszókuplungos lett az ezres Yamaha.

A Deltabox vázon háromféle alumíniumot alkalmaztak: hogy a pályán is minden rendben menjen, az öntött szakaszt nagy szilárdságú préselt elemmel merevítették ki, amit egy külső réteg ölel körül. A soros négyhengerest teherviselő elemként építették be.

A lengővilla aszimmetrikus kialakítású lett ezen az évjáraton, de áttervezték a hátsó felfüggesztés beállításait is. Sebesség alapján két csillapítási szint közül választhatunk – elöl minden paraméterében állítható 43 milliméteres, fordított villát szereltek az R1-re. A 310 milliméteres féktárcsák a radiális, hatdugattyús féknyergekkel alkotnak rendszert. Erejük és adagolhatóságuk legendás, pályán és közúton is tökéletesek lesznek. 

A Yamaha ezrese azoknak ideális, akik a spotosság mellett leheletnyi kompromisszumot is szeretnének, ha az utcai közlekedésről van szó. Bár a 177 kilós R1 egy tökéletesre élezett fegyver, de a hétköznapokban is remek társ. És azt még nem is mondtuk, mennyire pusztítóan jól néz ki.

Műszaki adatok

Műszaki adatok:
Motor: négyütemű, soros négyhengeres, folyadékhűtésű,
Lökettérfogat: 998 cm3
Furat x löket: 77 x 53,6 mm 
Max. teljesítmény: 180 LE 12500/min-nél 
Max. nyomaték: 112,7 Nm 10000/min-nél 
Váltó: hatfokozatú 
Váz: alumínium szendvics Deltabox 
Ülésmagasság: 835 mm 
Üzemanyagtank térfogata: 18 liter (3,4 liter tartalék) 
Száraz tömeg: 177 kg

2017.04.25