High-tech méregzsák - Kawasaki Z1000SX, 2017 -

A zöld színében van valami: a sci-fi filmekben szokott ilyen színt köpni a szörny – egy biztos, aki előtt elgurul ez a Kawasaki, megbámulja. A festés és a karakteres formaterv nem engedi el a tekintetet – ehhez nagyon ért a legkisebb japán gyártó.

A Z1000SX nem sportmotor, de nem is túra, nagyon jó arányérzékkel a kettő közé lőtték be. Aki a nyergében helyet kap, nem fogja elfelejteni az első gázadás élményét: az 1043 köbcentis négyhengeres 142 Nm-es nyomatéka mindenütt ott van – anélkül, hogy szétpörgetnénk, hatalmas erőről tesz tanúbizonyságot. 
Nem baj, ha háromezer alá esik a fordulat, a kanyarból akkor is zokszó nélkül sprintel ki – a két katalizátornak hála az Euro 4 normát is könnyedén teljesíti. Aki a tempós haladáshoz sem szereti tiltásba forgatni kedvencét, a Kawát szeretni fogja: 3500 és 7500 között minden megtörténik, ami a boldogsághoz kell – reálisan bánva a gázzal a fogyasztás is derék, országúti használat közben könnyedén alatta marad öt liternek. A furcsán szívalakú kipufogódob hangja gázra megemberesedik; üvölteni nem fog, de rekedt morgással tudatja a világgal, hogy ezer köbcenti feletti négyhengeres közeledik.
Akárcsak a pályára specializált ZX-10R, a Z1000SX is IMU-s, vagyis felszerelték az Inertial Measurement Unitet nevű remek fejlesztéssel. A Kawasakit számos érzékelővel látták el, melyek nem csak a gyorsulást figyelik, de a horizontálisan és vertikális ható erőket is. A kerekek forgása és elforgása sem marad titok: az adatokat a blokkolás-, a kipörgés- és egykerekezésgátló használja fel. 
A biztonsági segédlet egyébként kiiktatható: az ABS három fokozaton túl nullás, kikapcsolt állást is ismer – ilyenkor az egykerekezésgátló sem működik. Izgalmas kiegészítő a Bosch-sal közösen fejlesztett kanyarasszisztens, amely az első kerék beblokkolására figyel ledöntött állapotban: hatékonyan egészíti ki az ABS munkáját.
A harciasra rajzolt fejidomba LED-es fényszórókat építettek. A motor megjelenésekor, 2016 végén hangsúlyozták, hogy nem csak az a fontos, hogy mi lássunk éjszaka, hanem hogy nappal is messziről észrevehetők legyünk.
A korábbi SX-hez képest finomítottak a futóművön, így a sporttúra szegmens egyik legreszponzívabbja lett a Kawasakié – bámulatosan precízen irányítható még a hazai, kritikán aluli útfelületeken is. Az új, dupla buborékos három lépcsőben, szerszámok nélkül állítható szélvédőnek és a szélesebb és 25 milliméterrel hosszabb nyeregnek hála nagyon sokáig friss marad a test.

Műszaki adatok

Motor: Folyadékhűtéses, négyütemű soros, négyhengeres
Lökettérfogat: 1,043 cm³
Váltó: hatfokzatú
Ülésmagasság: 815 mm
Üzemanyag mennyiség: 19 liter
Menetkész tömeg – Kombinált: 235 kg

 

2018.09.19