Klasszikus szépség - YAMAHA XV S650 DRAG STAR -

A Yamahát sokáig megmosolyogták a barokkos kinézetű gyári chopperei miatt, igaz, a működésükbe senki nem tudott belekötni: a vigyor akkor fagyott le a kritikusok arcáról, amikor 1997-ben meglátták a 650-es Drag Start, amely nem csak jól ment, hanem úgy is nézett ki, ahogy egy customtól elvárjuk. Vagy egy picit annál is jobban.
Az előd Virago 535 könnyű volt és jól vezethető. A külső viszont az évek során elavulttá vált, így a Yamaha elérkezettnek látta az időt, hogy újabb két évtizedekre bebiztosítsa magát a kategória alsó szegmensében – a mi szerencsénk az, hogy egyáltalán nem gondolták túl a dolgot. A végeredmény egy alacsony üléspozíciójú, távolról klasszikus, merev vázasnak tűnő konstrukció lett, amely csepp alakú tankjával, decens krómozával pont azt a formát hozta, amiről ezrek álmodtak.


A siker nem maradt el. Nem csak hogy jól fogadták, egyenesen imádták a XVS-t. Megbízható és jó karakterű: V2-es motorja tulajdonképpen a régi Virago rokona, hisz 5 és 4 milliméterrel megnövelték a furat-löket arányt, így jött létre a 81x63 és az új löketérfogat, a 649 köbcenti. 


A Yamaha becsülendő módon kerülte az „úgy kinéző” dolgokat, így a sok szép hűtőborda nem kamu: ez a négyütemű blokk tényleg léghűtéses, így nem kellett azzal bajlódni, hogyan és hova rejtsék el diszkréten a hűtőt. A kardánhajtás is sok rajongót szerzett, hisz karbantartás-igénye alacsonyabb a hajtóláncnál.
A kompresszió 9,0:1-hez, az ereje 40 lóerő – érezni, hogy nem akartak többet kihozni belőle, inkább a nyomatékot csalogatták, hogy ne kelljen feleslegesen pörgetni, mert az végképp nem illik ehhez a kategóriához. Összejött nekik: 51 Nm-ével remek karakter lett, dübörög, ha az kell, de sprintel is, ha éppen arra van szükség.
A váltó precíz, nem kell rugdosni a fokozatokat, kis erővel felgangolhatunk ötödikig. Két személlyel is jól érzi magát, sőt még kényelmes is páros utazásokhoz – elöl 140 milliméter a rugóút, hátul 86 – a nagyon sportos haladás nem a sajátja, de nem is kell egy másik kategória tudását keresni egy jól szabott customban.


A Drag Starban a legszebb a váza és az abban pöffeszkedő V2: közel 24 évvel a bemutató után is azt mondhatjuk, hogy a dizájn egyáltalán nem évült el. Ugyan sokan szeretik alaposan felcicomázni, személyre szabni ezeket a motorokat, de ha gyári állapotban hagyjuk, akkor is újra meg újra jó rácsodálkozni, hogy nem csak praktikus, takarékos és fenntartható az XVS650, hanem átkozottul formás is. Pláne ebben a fehér színben!

 

Műszaki adatok

Motor: négyütemű, levegőhűtéses, SOHC, V-2
Hengerűrtartalom: 649 cm 3
Váltó: ötsebességes, olajban úszó, többtárcsás kuplunggal
Ülésmagasság: 710 mm
Üzemanyagtank: 16 liter (3 liter tartalék)
 

 

2020.11.20