Klasszikus szépség, időtálló örömforrás - Kawasaki W800, 2021 -

Nem véletlen, hogy sokan vonzódnak a régies motorkerékpárokhoz – az aranykor műszakilag és érzelmileg is izgalmas járműveket adott a világnak. A Kawasaki kínálatában is van egy csodás retró gép, amellyel nem kell kompromisszumot kötni, csak élvezni a szépségét és a közösen megtett kilométereket.

Amikor 1999-ben megismertük a 650-es elődöt, bizony olvadoztunk – az utolsó csavarig autentikus, részleteiben is gyönyörű motor volt, ahol a modern korral csak annyira kötöttek alkut, amennyire éppen muszáj volt. Amikor 2011-ben 800-asként tért vissza a léghűtéses kéthengeres, a környezetvédelmi előírások megköveteltek pár okosítást. A karburátor helyet injektortort kapott, és megnőtt a motor is: a furat-löket aránya 72x80-ról 77x83 mm-re változott. 


A 48 lóerő senkit sem vágott hanyatt, de a 63 Nm-es nyomaték dinamikussá, kellemesen motorozhatóvá tette a 221 kilós Kawasakit. Pár éve úgy tűnt, hogy az évtized végére nem jön több W800 Európába, de hála az égnek futottak még egy kört: a retró, amúgy jól adagolható dobfék viszont lekerült a műsorról, helyette elöl-hátul modern, blokkolásgátlós rendszert szereltek fel.


Ugyan az egész dizájn picit leegyszerűsödött az aktuális szérián, de a lényeg megmaradt: a királytengelyes vezérlés és a remek hangolású léghűtéses kéthengeres még mindig ugyanaz, amit megszerettünk – a Kawasakinak ezen nincs is oka változtatni. A körvonalak a hatvanas évekbe nyúlnak vissza, és ez így van rendjén a retró-szegmensben: az elődjét az egykor bekebelezett Meguro mérnökei rajzolták meg angol minta alapján, majd 1965-től már Kawasaki felirattal készült a sportosan elegánsnak számító W1. Gyártása 1975-ig tartott, utódja a KZ750 Twin lett.
A váltó ötfokozatú, szépen klattyan minden gang. A nyomatéknak hála, nem kell sokat játszani vele, ötödikben nyolcvannál már remekül érzi magát. Ugyan meglódul, ha megmorzsoljuk a markolatot, de ez tényleg olyan motorkerékpár, ami nem kényszeríti tudat alatt gyorshajtásra a vezetőjét. Az utazója 90-100, akkor jár tökéletes harmóniában a két dugattyú. Nem tudjuk, hogy csinálták, de az ütem valahogy mindig ritmusban van a szív dobbanásával. Mágia, más magyarázat nincs.


A régies stílusban megrajzolt és kényelmes nyereg két személynek is ideális, akár egész nap kanyaroghatunk, nem fárad el a fenék. A kanyarokba amúgy is kis erővel, mosolyogva dönthetjük be a Kawasakit: elöl 19, hátul 18-as átmérőjű, 100 és 130-as szélességű gumiabroncsot kapott, ami ugyan mai aggyal virslinek hat, de ehhez a külsőhöz és klasszikus konstrukcióhoz pont jól passzol.
A gyár is számos csinos kiegészítőt kínál a W800-hoz, így a gazdák személyre szabhatják a kinézetet, belekóstolhatnak a motorépítés világába. Független cégek is árulnak hozzá dögös kiegészítőket, classic bike, scrambler, roadster vagy café racer is születhet belőle, attól függően, hogy mi a szívünk vágyása. Ez a Kawasaki teret ad a kreativitásnak.

 

Műszaki adatok

Motor típus: Léghűtéses, négyütemű vertikális kéthengeres
Lökettérfogat: 773 cm³
Maximális teljesítmény: 35 kW {48 LE} / 6,000-es fordulaton
Váltó: ötfokozatú
Ülésmagasság: 790 mm
Üzemanyag mennyiség: 15 liter
Menetkész tömeg: 221 kg

 

2021.06.22