Legendás motorok - A Honda kaján vigyora -

A CB450 igazi fricska: a japánok meg akarták mutatni, hogy lehet valami még kezesebb, még lazább, még lendületesebb azoknál a motoroknál, amikre akkoriban úgy tekintettek, hogy hú, de sportosak.
A hatvanas években még sokan úgy gondolták a Hondáról, hogy talán kisebb gépekben jók, de a nagymotorokat nem kéne erőltetni. Az amerikai célpiacot akkoriban a Harley mellett az alulvezérelt, nyomórudas angol kéthengeresek uralták. Szoicsiró mester azonban másképpen gondolkodott – tudta, hogy egy sportos négyütemű megbízható, könnyen vezethető, szép, jó áron gyártható és a végletekig megbízható is lehet: a 450-es twin 1964-ben már a tesztköröket rótta a gyári pályán. 
A Honda 1959-ben a számok alapján már a világ legnagyobb gyártója volt. Azonban ahhoz, hogy a külföldi piacokon is nevet szerezzenek, sok munka kellett. Három év alatt évi 150 ezerre tornázták fel az eladásokat Észak-Amerikában, pedig a legnagyobb modelljük is csak 305 köbcentis volt.


Az 1965-től árusított CB450 gyakorlatilag kapudroggá vált az amerikai piacon: a szériamotorok között ez volt az első, amit dupla, felülfekvő vezérműtengelyekkel árultak, sokkal modernebb volt mindennél, ami akkor kapható volt. Az angolok és az amerikaiak külön váltós, elavult, hagyományos geometriájú, olajat csöpögtető, oldschool megoldásokkal megáldott gépeket árultak, amikkel szemben a Honda igazi precíziós technikát adott a motorosok feneke alá. Önindító, stabil elektronika, precíz váltó, pillekönnyű kuplung: pont ezek kellettek az elismertséghez.


A kedvező áron kínált 450-es kéthengeres sokakat meggyőzött arról, hogy nagyon jókat lehet motorozni anélkül, hogy folyton olajosak és koszosak lennének az állandó karbantartástól és szereléstől. A szeleprugók helyett torziós rudakkal dolgozó motor végsebessége is figyelmet érdemel: miközben az angol legények azon görcsöltek, hogy a tuningolt motorjaik megfussák a 100 mérföldet, vagyis elérjék a „ton-t”, az áhított 160 km/órát, addig a karcsú kis japán egy könnyű motorossal széria állapotban is majdnem kétszázat tudott.

 

Műszaki adatok

Motor: 444 köbcentis DOHC vezérlésű négyütemű, léghűtéses kéthengeres, két 32 milliéteres CV karburátorral. Kompressziója 8,5:1, furat-löket aránya 50 mm × 57.8 mm. Teljesítménye 43 LE/8500 fordulaton, maximális forgatónyomatéka 38 Nm. Végsebessége: 195 km/h, váltója hatfokozatú, a szekunder hajtás láncos.
Váz és futómű: acél bölcsőváz, elöl teleszkópvilla, hátul hagyományos rugóstagpár. 200 mm-es duplex dobfék, kerékméret: elöl 3.25x18, hátul 3.50x18. Tengelytáv 1300 mm, hosszúság 2100 mm, szélesség 790 mm, magasság 1100 mm. Tömeg 187 kg, üzemanyagtartály 15,9 liter.

2025.07.11