Méregzöld borzongás - Kawasaki ZX-10R, 2004 -

Amikor ötszámjegyű fordulaton zengő férfias üvöltést hallunk és elkenődik retinánkon valami méregzöld csík, akkor tudjuk, egy Kawasaki Ninja hagyott minket állva. Mindegy, hogy melyik évjárat, mindegy, hogy melyik széria: a felismerés biztos, a tévedés kizárt.
Ugyan volt más színű sportmotorja is a cégnek, de ez a szín, ez az árnyalat önmagában ikonná vált. Elég meglátni, két kerék és hang se kell hozzá, tudjuk miről van szó. Ez a győztesek festése. 1969 óta számos aranyérem köthető hozzá – az akkori Daytona Bike Week verseny volt az első alkalom, ahol a Kawa amerikai csapata megmutatta a világnak a lime greent. Az ötlet Rollin Sanders custom festő érdeme, de a remek árnyalatra előbb a versenyigazgatóság majd a japán gyár is rábólintott. Az első szériamotor, amin a hivatalos nevén Kawasaki Racing Greennek hívott fényezést láthattuk, az F21M scrambler volt – a 238 köbcentis gépecskét azóta nagyon sok modell követte, igaz, ezt a zöldet megtartották a sportos járműveiknek.


A Red Baron kínálatában szereplő 2004-es ZX-10R az előző évtized egyik csodafegyvere volt, de ereje, futóműve és fékrendszere még ma is az egyik legpotensebb utcai sportmotorrá teszi. A 998 köbcentis sornégyes 43 mm-es szívótorkaiban dupla pillangószelep dolgozott, így meglepően lágy, kezelhető élmény vezetni annak ellenére, hogy 184 lóerővel nem viccel az ember.
A 115 Nm nyomatékmaximum 9500-as fordulatszámon jelentkezik – nem egy ideges blokk, nincsenek lyukak, az erő bámulatosan simán jelenik meg a teljes fordulatszám-tartományban. A hatfokozatú váltó precíz, rövid úton jár, érezni rajta, hogy a versenypályákon csiszolták tökéletesre a tervezés során. A motor érdekessége, hogy az olajteknő terelőlemezeit úgy alakítottál ki, hogy a főtengelyhez és a dugattyúkhoz durva fékezéskor vagy erős döntéskor is biztosan kellő mennyiségű kenőanyag jusson.


Az alumínium hídváz építésekor sajtolt és öntött elemeket is használtak a jó viselkedés érdekében. A tengelytáv rövid, 1385 milliméter, de a lengővilla aránylag hosszú: a ZX-10R-nél a lehető legkisebbre lőtték be a nyak és a lengővilla forgócsapja közti távot a példás kezelhetőség érdekében. Ugye mondani sem kell, hogy sikerült nekik.
Elöl 43 mm belsőcső átmérőjű, teljesen beállítható, USD villák dolgoznak, amelyeknek szárai keményített DLC bevonatot kaptak. A himbarendszerrel kivitelezett gáztartályos hátsó rugóstag szintén minden paraméterében állítható. 


A Kawasaki megjelenésekor a csúcstechnika csúcsa volt - az első szériagép hullámos féktárcsával -, de a mai napig elismerően csettintenek azok, akik kipróbálják élesben – lehet, hogy azóta már egy kicsivel jobbak a modern követők, de ez a széria még magában hordozza azt a vad és kéjes borzongást, amit a mai, túlszabályozott, elektronikus védőfunkciókkal és vezetéstámogatókkal megtömött sportmotorok már nem tudnak ugyanúgy megadni.

 

Műszaki adatok

Motor: vízhűtéses, négyütemű, soros, négyhengeres, DOHC, 16 szelepes
Lökettérfogat: 998 cm 3
Legnagyobb teljesítmény: 175 LE (128.4 kW) / 11.700 fordulaton
Legnagyobb teljesítmény Ram Airrel: 184 LE (135.3 kW) / 11.700 fordulaton
Legnagyobb nyomaték: 115 Nm / 9.500 fordulaton
Szekunder hajtás: lánc
Ülésmagasság: 825 mm
Száraz súly: 170 kg
Tank: 17 liter

 

2022.09.02