Mindennapi királyság - Honda CBR650F, 2015 -

Állsz mellette és ábrándozol: a sornégyes hangja szinte masszíroz, jól esik hallgatni az alapjáratot. De amint megmorzsolod a markolatot, a Bódis dob hangja végigszalad az aszfalton, előre jelzi, jössz te meg a CBR650F.
A Honda nagyon sokáig a csúcsmodellekre koncentrált az európai piacon, de a tíz év ezelőtt megérkezett válság világosan kijelölte az utat: normális motorokat kell csinálni, normális motorosoknak. A CBR650F pont ilyen: ugyan festése a legszebb sporthagyományokat mutatja, de viselkedése sokkal kevésbé ideges a kihegyezett kollégákénál. Egy gép, amivel lehet lassan menni, nézelődni, kirándulgatni, de ha úgy hozza a kedv, a szerpentinen sem vall szégyent.
Amikor egy hatszázas ciki 100 lóerő alatt, akkor a Honda volt annyira bátor, hogy 88 lóerővel dobja a piacra – megjelenésekor volt is herpegés, a fórumokban sokan előre szidták a még ismeretlen motort. Nem kellett volna: középkategóriás, de korántsem középszerű! A folyadékhűtéses négyhengeres hangolása tökéletes, nem kell folyton a hatfokozatú váltót babrálni ahhoz, hogy élvezetesek legyenek a kilométerek. A nyomatéka 64 Nm, amelyet 8000-es fordulaton ad le. 

A motorok eladásában meghatározó kérdés a design – ha nem vagy elég menő, nem számít, mire képes a futómű vagy a fékek. A Honda tudja ezt, így az utóbbi évtizedre jellemző szögletekből és ívekből sajátosan építkező formaterv ezen a 2015-ös CBR-en is megjelenik – az élményt a kék-fehér-piros HRC fényezés teszi felejthetetlenné.
A menetkész tömeg 213 kiló, vagyis nem kell küzdeni irányítás közben. Ugyan egy aluvázzal ebből is le tudtak volna lefaragni, de az acélból hegesztett konstrukció a versenypályán kívül nem csak reálisabb, hanem tartósabb és javíthatóbb is. A 41 milliméteres SDBV teleszkópok, az állítható előfeszítésű hátsó rugóstag még a magyar útviszonyokon is korrektül teszi a dolgát – a tengelytáv az utcai gépeknél ideálisnak tekinthető 1450 mm, vagyis nem csak íven, hanem egyenesben is bízhatunk a Hondában.
Az irányított keréken 120, a párján 180-as a gumiabroncs. A fék természetesen blokkolásgátlós – az első kereket egy pár 320-as tárcsa, a hátsót szóló 240-es lassítja. Egyszerű, de van benne erő, még utassal sem érezhetjük azt, hogy elfogyott a tartalék a rendszerből.
A nyereg is megfelel két személynek, hosszú távon biztos, hogy barátunk lesz a CBR650F. Az üléspozíció inkább utcai, mint sport, hiszen nem kell túlságosan előre görnyedni ahhoz, hogy a kormányt megmarkoljuk. A nemzetközi, egész napos, több hetes barangolásokat nem csak a geometria támogatja, hanem a fogyasztás is; a befecskendezőnek köszönhetően akár a négy literes átlag sem lehetetlen.

Műszaki adatok

Motortípus: Négyhengeres, 16 szelepes, négyütemű, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű 649 cm3
Teljesítmény: 67 kW/11000 f./perc
Váztípus : Acél hídváz
Üzemanyagtank kapacitás (liter): 17.3
Ülésmagasság (mm): 810
Végáttétel: Lánc

2018.02.19