Nagy test, nagy élvezet - Honda XL1000V, 1999 -

A Varadero mára legendává vált. Nem ez a legkönnyebb, nem is a legfordulékonyabb, de az okos, folyamatosan fejlesztett konstrukció bebizonyította, hogy sportmotoros szívvel is lehet elefántkergető túragépet gyártani.
1998-ban mutatták be Milánóban – aki már akkor is olvasott motoros sajtót, emlékezhet, micsoda beszédtémát adott akkoriban. Egyesek túl nagynak, mások túl nehéznek gondolták, de akadtak olyanok, akik azt tippelték, hogy az agilis V2-es blokk majd túlzásnak bizonyul.
„Nagy, nagy, de ettől szép!” – mondta nekünk egyszer egy Honda XL1000V tulajdonos, aki jól láthatóan imádta gépét. Oldaldobozok, utólagos finomítások bizonyították a gondoskodást, a felragasztott hágók matricái pedig a gép háláját. A műszerek jóval több mint 100 ezer kilométerről árulkodtak: a figyelmes tulajdonosok alatt máig pompásan üzemelnek a korai példányok is.
Az általunk kínált Varadero is 99-es, vagyis az első gyártási évből származik. Életét jól láthatóan aszfalton élte le – ugyan jól mutat az emelt hasmagasság, de a durva terep nem az XL-nek való. A normál úthibákat, a göcsörtös földutat azonban csodásan elsimítja a 43 milliméter szárvastagságú első villa. 
Ha erő kell, akkor az XL megmutatja, hogy a VTR1000F-ből származó, módosított hengerfejjel és vezérléssel 95 lóerőre szelídített 90 fokos hengerszögű V2-es mire képes. A Honda lényege azonban nem a kétszázig tartó férfias sprint, hanem a tempós utazás – az erős fényszórórendszer, a 25 literes tank és a bőségesen méretezett nyereg arra szolgálnak, hogy úri módon, a 98 Nm-es nyomatékot kiélvezve szelhessük át a kontinenst.
A váltó az első szérián ötfokozatú volt, a Hondától megszokott módon precízen kapcsolható. Az idomok illesztése majd húsz év után is tökéletes, ma már látszik, hogy prémium terméknek szánták a 98 mm × 66 mm furat/löket arányú blokkal szerelt túramotort.
A gumiméret elöl 110/80R–19, hátul 150/70R–17 – az 276 kilós tömeg ellenére remek egyenesfutással, könnyedén vezethető a Varadero. A rugóút 155 és 145 milliméter: még az olyan kritikus helyeket is stressz nélkül bejárhatjuk, mint az szépségükben megkövült, a közutasok és a kormányok által elfeledett erdélyi és balkáni falvak. Amin egy átlagos motoros át akar menni, ezzel átjut – teljes kényelemben!

Műszaki adatok

Motor: 996 köbcentiméteres, folyadékhűtéses 90° V2-es
Váltó: ötfokozatú
Ülésmagasság: 838 mm 
Teletankolt tömeg: 276.7 kg 
Üzemanyagtartály: 25 l

2018.12.03