Nagyot lép a német űrhajó - BMW K1600 GTL -

Az évtizedek visszafogottsága után az utóbbi időkben a BMW a határokat feszegeti, fentről. Előbb szép csendben megteremtették az óriás túraendurók kategóriáját, majd mielőtt az 1800-as bokszert rászabadították volna a világra, a túragépek közé is olyan gránátot dobtak, ami nagyon nagyot szólt: a K1600 már megjelenésekor ikonná vált.

Amikor a Concept 6 nevű tanulmánymotort 2009-ben az EICMA szakkiállításon megvillantották, tudtuk, egy új korszak kezdetének vagyunk a tanúi. A szériamodellre csak egy évet kellett várni, ami a szkeptikusok károgása ellenére elég hamar eltelt. Sokan állították, hogy a keresztbe beépített hathengeres motorozhatatlan lesz – a vészmadaraknak nem lett igazuk. Hogy az ördöggel cimborálnak-e a mérnökeik, nem fog kiderülni, de alacsony és nagy sebességnél, egyenesben és kanyarban is remekül viselkedik a 160 lóerős BMW.


A kezelhetőség egyik titka a remekül eltalált tömegközpont: a négyhengeres 1300-as elődnél mindössze hat centivel szélesebb, 55 fokban előre döntött blokk beépítése ideális. Annak ellenére, hogy az össztömeg jóval három mázsa fölött van, szinte a gondolat erejével húzható az ívre a 17-es kerekeken gördülő túramotor. A németek nem titkolt célja az volt, hogy a Gold Wingeket túl tohonyának tartó vevőket csábítsák el, ezért egy sportmotor erejét és egy mozdony nyomatékát szuszakolták bele. A 175 Nm egyszerűen mindenre elég – a hat henger járása már-már extrém módon sima, így a kraft mellett magas szintű utazási komfort is elérhető. Néha olyan, mintha automata lenne: a hatodik fokozat úgy negyventől használható a végsebességig.


A BMW élen jár a futóművek tervezésében, így nem csoda, hogy a csúcsmodellnek szánt GT és GTL modell is mindent megkapott: elöl duolever, hátul pedig kardános paralever felfüggesztése van. Természetesen rengeteg paraméter személyre szabható, elektronikusan állítható keménységű a rugózás, változtatható erősségű csillapítással. Az injektortérkép üzemmódjaiba is belenyúlhatunk – erre indokunk is van, mert a már nagyon alacsony fordulatról bámulatos vehemenciával húzó egyhatos a modern sportmotoroknak is képes meglepetést okozni. 
Érdemes kiemelni a burkolatok kialakítását. Annak ellenére, hogy a túraszegmensben kifejezetten áramvonalasnak számít, a szél- és esővédelem elsőrangú. A motorosan vezérelhető plexi, ha kell, kiemelhető, mint egy kamionon, így nem számít, milyen időjárás tombol a vezető körül, egy több száz kilométeres autópályás eső is leküzdhető minimális elázással. A markolat- és a kétzónás ülésfűtés is olyan extra, amit nagyon tudunk értékelni, ha zordabbra fordulnak a viszonyok.


Elöl-hátul 320-as tárcsák dolgoznak, négy- és kétdugattyús nyergekkel. A blokkolásgátló hasznos kiegészítő egy ilyen tömegű gépnél, de a figyelem ennél jóval beljebb is tetten érthető. A szervós kuplung ugyan csak a komfortot szolgálja, de egy kéthetes túra után képes értékelni az ember az ilyen kis finomságokat.
Igen, a K1600 GTL-lel könnyű bevállalni hosszú utakat. A kemény dobozok remekül pakolhatók, a helykínálat bőséges. Ha nem akarjuk mindenáron leborotválni az autópályát, a fogyasztás könnyedén ésszerű keretek között tartható. A BMW csúcstúrázója a praktikus részletek mellett vérpezsdítő is – az unalmas túramotor fogalmát örök időkre megsemmisítették a szexi hathengeressel!

 

Műszaki adatok

Motor: Soros hathengeres 1649 köbcentis benzinmotor elektronikus benzinbefecskendezéssel, 24 szeleppel, 72×67,5 furat x löket aránnyal
Teljesítmény: (kW/LE/ford.): 118/160,5/7750
Váltó: körmös kapcsolású, ferde fogazású, hatfokozatú
Hajtás: kardántengely
Váz: könnyűfém főváz, sajtolt alumíniumprofil hátsó vázelem
Ülésmagasság: 750 mm
Üzemanyagtank: 26,5 l
Menetkésztömeg: 360 kg

 

2023.06.27