Nem csak a külseje sportos - Yamaha X-max 300 -

Régóta nyílt titok a nagyrobogósok körében, hogy ha igazán jó futóművű robogóra vágyunk, akkor a Yamaha kerítésén kell bekukkantani – a Tmax-szal kategóriát teremtettek, majd az Xmax-szal a középméretű gépek között is hamar megalapozták népszerűségüket.
Az 500 köbcenti feletti kanapérobogók ugyan kényelmesek, de sokan indokolatlanak tartják tömegüket s erejüket. Van ebben valami, plusz kevés gyártó képes a mélyre húzott vázzal és a műfaj adta futóműlehetőségekkel nagy csodát csinálni. A Yamaha ezt az akadályt már rég megugrotta, s azóta is évről-évre tanítja a konkurenciát. A 300-as Xmax sportrobogójuk reálisra szabott hengerűrtartalma és alacsonyabb tömege igazán praktikus járművet eredményezett – valami olyat, amivel öröm munkába indulni, amivel buli hétvégén felfedezni a környék látnivalóit.


A modell lényege, hogy motorkerékpárokra jellemző első villával készül, amely nélkül bizony nem lehetne szó optimális vezethetőségről és stabilitásról. A váz a kategóriában kompaktnak számít, törekedtek arra, hogy az önsúly alacsony maradhasson – a gép 179 kilót mutatna a mérlegen, ha rágurulnánk a mázsára. Az első kerék 15 colos, míg hátra 14-es jutott – a 267-es és 245-ös féktárcsa mellé ABS is jár. A gumiméret is követi az arany középutat, hisz 120/70 és 140/70 abroncsokkal szerelték a Yamaha középkategóriás sportrobogóját.
Az egyhengeres, négyütemű blokknál törekedtek az alacsony beépítésre, ami nem csak remek súlypontot, hanem nagyméretű csomagteret is enged. A 28 lóerő bőven elég, még autópályán sem kell aggódni, a Xmax könnyedén felveszi a tempót – a 29 Nm-es forgatónyomaték és a CVT automata váltó pedig biztosíték arra, hogy mindig lesz annyi tartalékunk, hogy a mindennapi közlekedés egyik legdinamikusabb szereplői lehessünk.
A Yamaha a biztonság érdekében az esőben aranyat érő TCS kipörgésgátlóval kínálja a 300-ast. További elektronikus extra a kulcs nélküli kényelmes gyújtásrendszer és a kettős első LED fényszóró, amely egyrészt hihetetlenül izgalmas, morcos külsőt biztosít, másrészt még éjszaka is biztonságos vezetést enged.
Az LCD kijelzővel szerelt műszerfal informatív, de a Xmax azt is alap, hogy a 12 V-os kimenettel a saját eszközeinket is tölthetjük útközben vagy energiahatékonyan táplálhatjuk a navigációs berendezésünket.


Az üléslap széles, szemre sportos, de mégis korrekt kényelmet kínál a vezetőnek és utasának egyaránt. A nyeregben nem kell kuporogni, a magasabbaknak is megfelelő méretű lábtér jut, s ahogy a kategóriában megszokhattuk, szinte chopperesen kinyújtózkodhatunk a trükkösen kiképzett idom miatt. 
A fogyasztás nyugodtan 3,5 liter alatt tartható, így a kényelmen túl gazdaságos fenntarthatóságot is ígér a Xmax 300 – a 77,5 centis szélessége városi bevetésekre is ideális, de az 1540 milliméteres tengelytáv nyugodt, kiszámítható viselkedést ígér a hétvégi kórborlásokhoz is. 

 

Műszaki adatok

Motor típusa: egyhengeres, 4 ütemű, folyadékhűtéses, SOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat: 292 cm3
Indítás: elektromos
Váltó: V-szíjas automata
Fogyasztás: 3.2 l/100km
Teljes hossz: 2,185 mm
Teljes szélesség: 775 mm
Teljes magasság: 1,415 mm 
Ülésmagasság: 795 mm 
Tengelytáv: 1,540 mm
Nedves tömeg: 179kg
Üzemanyagtank: 13liter

 

2020.04.21