Szimpatikus mindenes, nem csak terepre - Kawasaki KLX230 -

Japánban nem gyűlölik zsigeri módon a terepmotorosokat. Oké, sokat számít a mentalitásuk, de az is kell hozzá, hogy nem csak nyélgázon száguldó endurósokat látnak, hanem lassan, nyugodtan nézelődve, mosolyogva haladó diszkrét terepeseket is.


Magyarországon nem nagyon becsülik a kicsi offroad gépeket. Kerékre alig jönnek föl, a siratófalon elvéreznek és nem lehet velük kilőni a fák közül – a Távol-Keleten viszont a 400 köbcenti alatti, barangolós, bütykös gumis szépségek adják a kategória derékhadát. A magyarázat az eltérő használati módban van, hiszen Japánban elsősorban túrákra és kirándulásra használjak ezeket, így nem a sportosság a gyártók célja, hanem az egyszerűség, a tartósság és a praktikum.


Hegyek között, dombokon át kalandoznak csoportosan, de munkába járni is szívesen használják az olyan motorokat, mint a KLX230. A hazai utak állapotát nézve itthon is reális választást jelenthetnek, hiszen a városi és elővárosi tempót könnyedén teljesítik, de hosszú rugóútjaikkal, nagy átmérőjű első kerekükkel nem jönnek zavarba sem a kátyúktól, sem az útpadkáktól.
A Kawasaki motorja léghűtéses, négyütemű – nincs túlkomplikálva, nem csak ígéri a tartósságot, hanem tudja is a 233 köbcentis egyhengeres. A kétszelepes konstrukció takarékos, nincs kihegyezve: a furat s löket aránya is ideálisnak tekinthető, majdnem négyzetes, 67 x 66 mm.
Mire elég 19 lóerő? Meglepően sok dologra, hisz egy technikás vezető komoly helyekre is felviheti a KLX-et, másrészt pont tud annyit, hogy kényelmesen, egyenes derékkal a széles kormány mögött vegyük fel a forgalom a tempóját. Nincs értelme ezt a kategóriát a kihegyezett endurókhoz hasonlítani – a Kawasaki ügyes mindenese még akkor is a gazdája örömére fog szolgálni, amikor az üzemórás csúcsterepeseknek már rég a bontott alkatrészeit árulják a Jófogáson.
A 20 Nm-es nyomaték ekkora blokktól jónak számít, a 230-as hangolása barátságos – nem kell szanaszét pörgetni, hogy haladjunk. Egy kis hátizsák, vagy a laptop táskája, s indul a nap; hétfőtől péntekig munkába járós, szombaton és vasárnap kirándulós gép a KLX.


134 kiló, könnyen rakhatjuk jobbra-balra, ami a városi parkolásnál ugyanúgy életszerű, mint a poros utakon vagy a bokrok között. A hatfokozatú váltó precízen kapcsolható, a fékek hatékonyak – a városi használatot Bosch blokkolásgátló is segíti. A 2,5 literes fogyasztás könnyedén tartható, így a 7,5 literes tank nem is tűnik olyan szerénynek.
Horgászni mennél? Kihajtanál a tanyára? Rövidítenél az útpadkán vagy éppen a dűlőúton bóklásznál hazafelé? A kis Kawasaki terepmotor ebben hű társad lesz – biztos, hogy nem ez a következő Dakar esélyese, de a sikerélményt biztos, hogy megadja majd a mindennapokban.

 

Műszaki adatok

Motor: léghűtéses, négyütemű egyhengeres
Lökettérfogat: 233 cm³
Váltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1,380 mm
Hasmagasság: 265 mm
Ülésmagasság: 885 mm
Üzemanyag mennyiség: 7.5 liter
Menetkész tömeg: 134 kg

 

2021.04.21