Voyager űrszonda - Kawasaki VN1700 -

Ki más tudna tökéletes cirkálót gyártani, mint az a Kawasaki, aki olyan óriási tengerjáró hajókat épít, mint a 200 méter hosszú KN Fortune? A cég egyszerűen érzi a méretet, nem retten meg a kihívásoktól, s ha valami igazán nagyot kell alkotni, rutinból összehozza. A céget eredetileg is hajógyártásra alapították – mostanra persze turbinát, tengeralattjárót, metrókocsit és űrhajót is készítenek, de a legtöbb ember a remek motorkerékpárjaikról ismeri őket.
A VN1700 nagyon hamar ikonná vált: nem csak a külseje izgalmas, hanem kezelhetősége, ereje és műszaki megoldásai is jolly jokerré teszik azok számára, akik igazán nagy, igazán látványos túracirkálót szeretnének. Az 50 fokos hengerszögű, hengerenként négy szelepes V2-es részben tradicionális konstrukció, de olyan csemegék is megjelentek rajta, mint a teljesen elektromos fojtószelep vezérlés.


A mechanikus reakciókat is diszkréten tompító, szénszálakkal erősített szíjas hajtás remekül passzol az összképbe: az első keréktől a hátsóig számos igazán finom műszaki megoldást találunk – természetesen a központban a bőven krómozott blokk van, amely már hidegen beindítva is megmutatja a finomságát. 
Meglepő, milyen rendezetten, felesleges vibrációktól mentesen huttyog az óriás kéthengeres. Jólneveltségét megőrzi elindulás után is: a teljes fordulatszám-tartományban selymesen jár, csak akkor kerekedik el a vezető szeme, amikor úgy rendesen odateszi a gázt. A 135 Nm-es nyomaték nem viccel. A remek hangolást részben a majdnem négyzetes konstrukciónak köszönhetjük: 102x104 milliméter a furat-löket aránya. Képzeljék el, ahogy a tenyerünkről is lelógó, óriási, tíz centinél szélesebb dugattyúk táncolni kezdenek!  


A VN1700 váltóján szerintem hangmérnökök dolgoztak, hogy ilyen szépen csattanjon – a hat gangból az utolsó igazi overdrive, arra szolgál, hogy felkapcsolva leejtjük a fordulatot s lemotorozunk a naplemente irányába a térképről. Érdekes ötlet, hogy a gyújtáskulcs indítás után kihúzható – azoknak kedveskednek a japánok, akik a fényezést, a krómozást féltik. Ritka ötlet, de egy ilyen, részleteiben is alaposan kidolgozott gépnél bizony kár lenne a pár oda nem illő rovátkáért, kopásért.


Az első futómű feszessége levegővel szabályozható, a hátsót kézzel állíthatjuk – gyári alapbeállítás célja a nyugodt, kiszámítható viselkedés volt, de aki nagyon felpakolva, utassal indulna neki a világnak, egyszerűen személyre szabhatja a VN-t. A túrázást természetesen szélcsatornában tesztelt idomrendszer, tempomat és hatásos K-ACT fékrendszer (Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology) is segíti – a klasszikus külső ellenére ügyeltek arra, hogy a VN1700 Voyager egy modern, jól használható cirkáló legyen.

 

Műszaki adatok

Motor: vízhűtéses, négyütemű, V2-es, SOHC, 8 szelepes
Hengerűrtartalom (cm3): 1700
Szekunder hajtás: bordásszíj
Váz: dupla acél bölcsőváz
Ülésmagasság (mm): 720
Üzemanyagtartály térfogata (l): 20
Menetkész tömeg (kg): 349

 

2020.10.21