YAMAHA XTZ 750 - Csörtetni kötelező -

Hosszú lábú asszony: a rugóút elöl 235, hátul 215 milliméter, így a mai túraendurók zöménél sokkal többre képes: ezzel tényleg ki lehet menni terepre. Az XTZ a világjárók egyik kedvence lett, hiszen a potens futómű mellé nem csak kényelmes üléshelyzet, hanem kifejezetten jól sikerült motorblokk is társult.

 

 

A 70 lóerős kéthengeres hengerenként öt szelepet kapott. A 87 x 63 mm furat-löket arány rövidnek számított megjelenésekor, így a korabeli tesztek lelkesen emelték ki, hogy milyen jól forog. Pedig a 9,5:1-hez sűrítésű gép nem is volt kihegyezve – ennek tanúbizonysága, hogy máig szép számmal futnak az utakon, igaz, a hazai túrázók inkább későbbi utódját, a TDM 900-at kedvelték igazán.

 

Az üzemanyag-keverékről két, 38 milliméteres CV karburátor gondoskodik. Normál utazótempóban hat liter körüli fogyasztással számíthatunk, ezt két személlyel is tudja, hiszen a Super Ténéré nyomatékból dolgozik – 68 Nm-rel gazdálkodhat a motoros. A végsebessége 190 km/óra, igaz, a magas építése miatt 140-ig érzi jól magát.

 

A 21-es első kerék is azt jelzi, hogy ha van bátorságunk, elhagyhatjuk az aszfaltot. Terepen leginkább a szóló, 236 millis nyereggel szerelt hátsó tárcsaféket használjuk majd, de utcai körülmények között jól jöhetnek a dupla, 245-ös első tárcsák, melyekhez kétdugattyús nyergeket kapcsoltak.

 

 

A Super Ténéré mára igazi klasszikus lett. Az 1989-ben bemutatott gép nem lett kínos huszonöt év elteltével sem – arányai, kontúrjai és részletei máig kedvesek a motorosok szemének. A jó hír azonban az, hogy nem csak formája miatt érdemes beszerezni egy ilyet. Ezt használni kell, élvezni – kevés motornak van ilyen szép hangja, mint az XTZ 750-nek.

 

Motor: négyütemű, folyadékhűtéses, soros kéthengeres, DOHC vezérlés, hengerenként öt szelep, 749 köbcenti

Furat x löket: 87 x 63 mm

Kompresszió: 9,5:1

Gyújtás: TCI (Transistor Controlled Ignition)

Teljesítmény: 69,3 LE / 54 kW @ 7500 rpm

Nyomaték: 68 Nm @ 6750 rpm

Váltó: ötfokozatú

Hajtás: lánc

Váz: szimpla acél bölcsőváz

Első rugóút: 235 mm

Hátsó rugóút: 215mm

Első fék: 2x 245 mm tárcsa, kétdugattyús nyergek

Hátsó fék: 236mm tárcsa, egydugattyús nyereg

Első gumi: 90/90-21

Hátsó gumi: 140/80-17

Méretek

Hossz: 2285 mm

Szélesség: 815 mm

Tengelytáv: 1505 mm

Ülésmagasság: 865 mm

Száraz tömeg: 203 kg

Üzemanyagtartály: 26 liter

 

 

 

 

 

Műszaki adatok

2014.08.07