Red Baron Túraklub Pécs - augusztusi kezdő túra beszámoló

Útvonal: Pécs – Udvar – Eszék – Beremend – Pécs

Augusztusi túránk célja Eszék volt.

A pécsi Red Baron üzletének parkolójában 9:30-kor már nem fértek el a túrára gyülekező motorosok, így 5-6 motorral már az üzlet melletti kis utcában tudtak csak parkolni.

A nagy létszám miatt - 42 motor, 50 fő- végül rövid megbeszélés után úgy döntöttünk, hogy Eszék belvárosa helyett a vár felé vesszük az irányt, - hiszen a vár melletti parkolóban kényelmesen elfér ennyi motor- és inkább a várnegyedet csodáljuk meg.

Ugyanezért az útvonal is módosult némileg, a Drávaszabolcsi határátlépés helyett az Udvari határ felé vezető utat választottuk.

Első pihenőnk a mohácsi Tesco parkolójában volt, itt mindenki beszerezhetett még némi elemózsiát, aki nem gondoskodott róla előre, lévén ez egy szendvicses túra.

Majd a határon átkelve a Kiskőszeg, Vörösmart, Laskó, Bellye útvonalon élvezhettük a kis forgalmú, de jó minőségű úton gurulást.

 Második  pihenőnk Laskóban volt.

„1061-ben I. Béla a vidéket frissen alapított szekszárdi Benedek-rendi apátságnak adományozta. Egy 1212-es oklevélben Kopács adományozása kapcsán szerepel először név szerint. A baranyai királyi várbirtok részét II. Endre a Győr nembeli Póth nádornak adományozza, e birtok északi határán az oklevélben Laskó a szekszárdi apátság birtokaként szerepel: " Meta terrea ecclesie de Saxard", ill. egy mintegy évszázaddal későbbi, a szomszédos Várdaróc adományozási oklevelében Laskóról ez olvasható: "Terra ecclesie saxardiensis Logcho vocata" ("Logcsó" szekszárdi egyház tulajdona).”

Miután ettünk, ittunk, fényképeztünk folytattuk is utunkat és hamarosan megérkeztünk Eszékre. Itt szabad program következett, mindenki kedvére bebarangolhatta a várnegyedet és a felújítás alatt lévő várat is.

„Az 1711-es esztendő környékén növelték meg a bástyák és a szarvmű területét, amelyek erre az időre nyerték el végleges tömegüket. A már megnövelt területű bástyák és más védelmi elemek szilárd anyagból történő átépítése, a 18. század második évtizedében kapott nagyobb lendületet.Az 1764-es esztendő után, fokozatosan felszámolták az addigi kettős vársíkok és a fleché-k együttesét. A helyükön egyetlen, ám annál mélyebb vársíkot alakítottak ki. Az idő múltával, a 19. században, a Dráva bal partján, Kopácsnál, Bellyénél és Dárdánál, még négy további, elő-erődszerű ütegállást is készítettek. A 18. és a 19. század folyamán (különösen a 19. század közepén), még néhány kisebb bővítést és módosítást, illetve egyes részek lerombolását hajtottak végre.

Az eszéki erőd védőövének általános visszaszorulására, az I. világháború után került sor, mígnem mára csak egyes részei maradtak fenn. Ennek ellenére, az erőd közepi, 18. századi, katonai, állami és polgári épületek, nagyon jó állapotban maradtak fenn. A Dráva partján még áll a nagy tömegű Eugén bástya, valamint az alaperőd testének az északkeleti része.”

Miután bevettük az eszéki várat és bejártuk a várnegyedet, újra motorra pattantunk és Dárdán át Pélmonostor felé vettük az irányt majd, meg sem álltunk a Beremendi határátkelőhelyig, ahol nem időztünk sokáig és a megbeszéltek szerint, amint mindenki átjutott a határon, már indultunk is Harkány felé.

A harkányi fagyizó volt túránk utolsó állomása, ahol a jól megérdemelt fagyink mellett még kiveséztük a nap eseményeit majd újra motorra ülve meg sem álltunk Pécsig.  

                                                              

Ne feledjétek! Szeptemberben folyt. köv.! ;)

 

Ha sikerült felkeltenem az érdeklődésedet és Te is szeretnél részt venni egy jó hangulatú túrán, jó társaságban, akkor gyere velünk szeptemberben!

A következő túráról a www.redbaron.hu honlapon, Facebookon/redbaronhungary és az üzletben is tájékozódhatsz.

 

Gecseiné Sz. Zsuzsa

Túravezető