A legélesebb zsebkés - Yamaha R6, 2008

A hétvégi adrenalinvadászok, pályázó hobbiversenyzők mind ezt akarták. A rendkívül eltalált formaterv a száguldás ígéretét hordozta magában, de a nyeregbe ülve sokan meglepődtek, hisz az előző három generációhoz képest egészen használható komfortot nyújtott. A vezethetőségéről nem csak a szaksajtó, hanem a tulajdonosok is szerelemmel nyilatkoztak: mindenki szerint ez az R6 sikerült a legjobban.

A jobb irányíthatóság érdekében a 120/60-as gumik helyett 120/70-est szereltek a Yamahára, amelyet a GP hangulatú fejreállított villa fog közre. A négydugattyús Brembo fék ismerős lehet, hisz ugyanaz a rendszer szerepelt az R1-es nagytestvéren is. Az mérnökök célja az volt, hogy nagy tempójú kanyargás, a hétvégi pályanapos során ezzel motorral lehessen a legrövidebb féktávot venni.

A folyadékhűtéses blokk partner ebben: a fordulatszámmérő piros tartománya 17 500-nál kezdődik; ez a gép tényleg élvezi, sőt követeli, hogy felhajszolják ebbe a magasságba. Egy jó kipufogóval ilyenkor gyönyörűen dalol, a rövid löket miatt a vérszomjas sikításig elforgathatjuk. Egyet azonban ne feledjünk: ha cseréljük a gyárit, tuning kipufogórendszerrel elvesztjük az EXUP szelepet és annak pozitív hatását, amely alacsonyabb fordulaton segít a kicsit nyomatékszegény hatszázasnak.

Megjelenésekor a mérnökök és a sajtósok minden második mondatukban megpróbálták kihangsúlyozni, hogy az R6 összes elemét a világbajnokságban megszerzett tudásra alapozták. Ennek nyomán a vázat is úgy alakították ki, hogy kigyorsításkor, nagy tempójú kanyarokban is kezes és semleges maradjon – a tömegaránya 52,4:47,6 lett, ami a GP M1-gyel megegyező érték.

A korábbi bovdenes gáz helyett elektronikusat szereltek fel, ami azt jelenti, hogy nincs fizikális összeköttetésben a pillangószelepekkel, csak a számítógépes központon keresztül jutnak el parancsaink a befecskendezőhöz. Nem kell félni a férfias visszaváltásoktól sem, hisz a Yamahát anti-hopping kuplunggal szerelték föl – felesleges tartani a blokkoló hátsó keréktől.

Motor: vízhűtéses, négyütemű, soros előrehajló négyhengeres, DOHC, 16 szelepes
Hengerűrtartalom: 599 cm 3
Furatxlöket: 67 mm x 42,5 mm
Kompresszióviszony: 12.8:1
Max. teljesítmény: 93,4 kW (127LE), direkt levegő befecskendezéssel 97,8 kW (133LE) 14 500 1/min-nél
Max. nyomaték: 66 Nm, direkt levegő befecskendezéssel 68,5 Nm 12 000 1/min-nél
Keverékképzés: szívódugattyús elektromos üzemanyag-befecskendezés
Kuplung: olajban futó többtárcsás
Váltó: vonóékes, hatsebességes
Gyújtásrendszer: TCI
Váz: alumíniumöntvény Deltabox
Első futómű: fordított teleszkópvilla, 120 mm-es rugóút
Hátsó futómű: alumínium lengőkar, 120 mm-es rugóút
Első fék: 310 mm-es átmérőjű duplatárcsafék, négydugattyús radiális féknyergekkel
Hátsó fék: 220 mm-es átmérőjű szimpla tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel
Gumik: elöl 120/70 ZR17M/C 58W, hátul 180/55 ZR17M/C 73W
Méretek (H x Sz x M): 2040 x 700 x 1100 mm
Ülésmagasság: 850 mm
Tengelytáv: 1380 mm
Szabadmagasság: 130 mm
Üzemanyagtank térfogata: 17,5 liter
Száraz tömeg: 161 kg