Bontatlan legenda: 1986-os Yamaha XT500-at rejtett a láda

Ritkán bukkan fel olyan motorkerékpár, ami ennyire kimeríti az időutazás fogalmát. Eredeti ládájában került elő egy 1986-os Yamaha XT500, amelyben ugyan a gyárból kijött, de soha, egyetlen métert sem tett meg. A kilométeróra nullán áll, a blokkot még nem indították be, minden csavarja és gumija ugyanabban az állapotban van, ahogy közel 40 éve Japánból elindult.

Az XT500 a Yamaha egyik legikonikusabb modellje. 1975-ben mutatták be, és egészen 1989-ig gyártották. A maga idejében forradalminak számított: egyszerű, léghűtéses, 499 köbcentis, egyhengeres négyütemű motor, amelyet masszív acélvázba szereltek. Nem volt túlbonyolítva, viszont rendkívül megbízható és strapabíró volt, ezért világszerte kalandorok, túrázók és terepesek kedvencévé vált.


Az XT500 öröksége a versenypályákon is letagadhatatlan. Ilyennel nyerték meg a Dakar-rali első két szezonját 1979-ben és 1980-ban, valamint más extrém viadalokat, például a Párizs–Abidjan–Nizza versenyt és az ausztrál Finke Desert Race-t. Sokak szerint a Yamaha mindenese nemcsak egy jó közlekedési eszköz volt, hanem olyan ikon, amely műfajt teremtett: a közúton és terepen is otthonosan verető dual-sport kategóriát.
Az egyhengeres október 18-án kerül kalapács alá az RM Sotheby’s müncheni árverésén. Az előzetes becslés 15–25 ezer euró közé teszi az árát, de nem kizárt, hogy a gyűjtők harca jóval magasabbra tornázza a végösszeget. És hogy mi lesz a sorsa? Egyesek szerint szentségtörés lenne beindítani, mások szerint épp az a legszebb ebben a történetben, ha végre életre kel a blokk, amely évtizedek óta vár az első berúgásra.