Nyélgázzal jön az EU új selejtszabálya
Egy friss uniós javaslat könnyen boríthatja a motoros közösség nyugalmát. Az hivatalnokok újraírnák a járművek életciklus-végére vonatkozó szabályozást – és most először a motorkerékpárokat is bevonnák a körbe. Eddig csak autókra és kisteherautókra vonatkoztak ezek a környezetvédelmi irányelvek, de a jövőben a két- és háromkerekűek sem kerülnék el a selejtezési procedúrát.
A szándék alapvetően érthető: azt szeretnék, ha minden jármű a lehető legkisebb környezeti lábnyommal távozna a forgalomból. Ennek érdekében a gyártóknak új kötelezettségeket írnak elő: vállalniuk kellene az elhasználódott motorok begyűjtését, azok szakszerű bontását és az anyagok újrahasznosítását. Ez a gyakorlat már évek óta működik az autóiparban, de most a motorokat is ugyanilyen szigorúan szabályoznák.
Itt jön a gond. A motoros világ nem pont úgy működik, mint az autós – és ezt a jogalkotók egyelőre nem igazán látják át. Egy régi motor, ami épp most készül új életre kelni egy garázsban, könnyen „javíthatatlannak” minősülhet az új szabályok szerint, ha éppen nincs rendszáma, vagy szétszerelve várja a feltámadást. Ilyenkor nem az döntene, hogy mit hoz ki belőle a gazdája, hanem egy hivatalos pecsét: selejt, mehet a zúzdába. Ez a szemlélet a klasszikus- és youngtimer-kultúra végét jelentheti – annak minden kreativitásával, hagyományával és fenntartható újrahasznosítási gyakorlatával együtt.
A szabályozás nem tesz különbséget egy működésképtelen roncs és a felújítás alatt álló, műszakilag értékes projekt között. És mivel nem tartalmaz kivételt a 30 évnél idősebb járművekre sem, a veteránmotorok rajongói is jogosan aggódnak. Az sem világos, hogy mi számít majd hivatalosan „javíthatatlannak”, ki dönt erről, és mi alapján.
Az európai motoros szervezetek, élükön a FEMA-val (The Federation of European Motorcyclists Associations - Európai Motoros Egyesületek Szövetsége), már léptek. Szerintük ez a javaslat figyelmen kívül hagyja, hogy a motorosok már most is rengeteget újrahasznosítanak – jóval többet, mint az autószektor –, ráadásul saját erőből, állami támogatás vagy szabályozás nélkül. Az EU most épp ezt a spontán, működőképes rendszert sodorná veszélybe azzal, hogy minden járművet ipari eljárások szerint kellene bontani vagy „kivezetni a forgalomból”, ahelyett, hogy új életet adnánk nekik.
A javaslat egyelőre még tárgyalási szakaszban van, így a motoros közösségnek még van lehetősége beleszólni. A FEMA és más szervezetek azt kérik: a szabályozás ismerje el a motoros kultúra sajátosságait, és ne kezelje egyformán a tömeggyártott, elhasznált autókat és az egyedi sorsú, gyakran kézzel újraértelmezett motorkerékpárokat. Most dől el, hogy a garázsban porosodó klasszikusok a jövő hősei lesznek – vagy egy újabb adminisztratív selejtezési hullám áldozatai.