Őserő a mindennapokban - Yamaha MT-01 -

A talpamon érzem, ahogy jár a gép. Térdem felé kúszik a ritmus, ahogy az egyik henger táncra kel a másikkal. Nem zsibbaszt, de mutatja, micsoda nyomaték, mennyi erő és férfiasság van benne.  A Yamaha MT-01 a világ egyik legmacsóbb gépe – még azt is könnyen rabul ejti, aki sosem vágyott motorra.

Elfordítjuk a kulcsot, szinte ránk köszön a műszerfal. Tornáznak a mutatók, felszaladnak a számok: ahogy a léghűtéses V2-es beindul, semmi mással nem összetéveszthető.  Amikor bemutatták, a japán óriásdobok lüktetésével, a kodóval hasonlították össze, nem véletlenül.

Blokkját a Road Warrior cruiserből örökölte, de alaposan áthangolták – 90 lóereje nem tűnik soknak, de itt nem ez az adat a lényeges. 1670 köbcenti: elég megtekerni a markolatot, hogy megrázza magát, majd kilőjön. Ugyan nem sportmotor, de a remek futómű és a 150 Nm meglepő dolgokra képes: a nyomatékgörbe 1500-as fordulattól 5000-ig jóval 100 Nm felett van. Eközben a fordulatszám szinte végig a pincében marad: ötödik fokozatban 130-nál 3000-et pörög, 5000 felett pedig már elhagyjuk a kétszázat.

Élménymotor: kompromisszumokat nem nagyon ismer, ennek ellenére kényelmes és jól vezethető. A súlyelosztása remek, a futómű és a motor összhangja elsőrangú. Amire a kéthengeres képes, azt bírják a hatdugattyús fékek és a masszív villák. Szűk kanyarokban is remekül követi az ívet, 1525 milliméter tengelytávja, és két és fél mázsája ellenére kifejezetten agilis.

A váltó yamahás, azaz pontos: finom kattanással, precízen veszi be a fokozatokat. Ha nem akaratoskodunk, az 1670-es blokk hat liter üzemanyaggal beéri – nagyon szórakoztató szörfözni a nyomatékhullám csúcsán.  

Ugyan manapság az ilyen már furcsán avíttnak számít, de itt helyén kezelik a retrót: a konstrukció nyomórudas, alulvezérelt. A jobb oldalon vagy öt centis fémcsövekben futnak a vezérlés rúdjai, amelyekre istenien rímelnek az ötletesen elvezetett kipufogókönyökök. Baloldalt izgalmas látvány a blokk szélére szerelt olajtartály – az összkép a domborodó aluvázzal igazán ősi, mégis jövőbe mutató.

Műszaki adatok

Motortípus: 4-ütemű, V-2 motor
Motorhűtés: Levegőhűtéses
Hengerűrtartalom: 1,670 ccm 
Maximális teljesítmény: 66.3 kW (90 LE) 
Maximális nyomaték: 150.3 Nm (15.3 kg-m)
Váltórendszer: Vonóékes, 5 sebességes
Szekunder hajtás: Lánc
Üzemanyagtank kapacitás: 15 L
Olajtank kapacitás: 5.0 L
Első fék: Dupla úszótárcsás, Ø 310 mm
Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 267 mm
Első gumi: 120/70 ZR17 M/C (58W)
Hátsó gumi: 190/50 ZR17 M/C (73W)
Hossz: 2,185 mm 
Szélesség: 800 mm
Magasság: 1,105 mm
Ülésmagasság: 825 mm 
Tengelytáv: 1,525 mm
Saját töme: 243 kg

 

2017.03.24